Pracownik kancelarii

Ocena ryzyka zawodowego Pracownik kancelarii

Obowiązki na stanowisku pracy:

  • obsługa komputera,
  • obsługa klientów,
  • prowadzenie dokumentacji kancelarii,
  • obsługa urządzeń biurowych ( kserokopiarki, faksy itp.).

Wymagania dla kandydata na stanowisku pracy:

  • niezbędne kwalifikacje:
    • brak formalnych wytycznych co do kwalifikacji, ważne będą jedynie wymagania stawiane przez pracodawcę:
      • ukończenie liceum lub technikum,
      • ukończone studia wyższe,
      • posiadanie dodatkowych kursów lub uprawnień zgodnych z wymaganiami pracodawcy.

Środowisko pracy – opis

Pracownicy kancelarii swoją pracę wykonują jedynie w zamkniętych pomieszczeniach (biura). W trakcie wykonywanej pracy używają komputerów oraz innych urządzeń biurowych (faksy, ksera, niszczarki do papieru).

Środowisko pracy – wymagania techniczne:

  • natężenie oświetlenia na stanowisku pracy:
    • 500 lx wg normy PN-EN 123464,
    • pomiary natężenia oświetlenia należy przeprowadzać  raz na 5 lat lub po zmianach w otoczeniu pracy ( np remont, modernizacja),
      • zamów pomiar teraz, zyskaj spokój i bezpieczeństwo
        pomiary natężenia oświetlenia zamów usługę
  • bezpieczeństwo elektryczne – pomiary elektryczne:
    • czasookres pomiarów raz na 5 lat w pomieszczeniach suchych,
    • czasookres pomiarów raz do roku w pomieszczeniach wilgotnych,
      • zamów pomiar teraz
        pomiary elektryczne zamów teraz
  • powierzchnia o wielkości co najmniej 2 m² przypadających na każdego z pracowników biura,
  • temperatura powietrza w pomieszczeniu nie może być niższa niż 18⁰C,
  • wilgotność na stanowisku biurowym wyposażonym w monitor ekranowy nie może być niższa niż 40%.
  • stanowisko pracy pracownika kancelarii powinno być wyposażone w:
    • krzesło zapewniające wygodne podparcie dla kręgosłupa oraz swobodne dotykanie przez pracownika nogami podłogi, jeśli nie jest to możliwe, to pracownika należy wyposażyć w podnóżek, krzesło musi mieć regulowane podłokietniki tak aby ręce pracownika były na równi z biurkiem, 
    • biurko, na tyle duże aby ustawiony na nim monitor znajdował się w odległości ok 60 cm od oczu pracownika,

BHP dla stanowiska pracownik kancelarii wymagane działania:

  • szkolenie wstępne BHP, które pracownik musi odbyć podczas pierwszego dnia pracy, składa się ono z:
    • instruktażu ogólnego,
    • instruktażu stanowiskowego,
      • zamów szkolenie wstępne BHP online bezpośrednio na naszej platformie:
        szkolenie wstępne dodaj do koszyka
  •  szkolenie okresowe BHP:
    • pierwszy raz realizowane w przeciągu roku od chwili rozpoczęcia pracy, 
    • kolejne szkolenia realizowane są w 6 letnich  odstępach od poprzedniego szkolenia,
      • zamów szkolenie okresowe BHP online dla Pracownika kancelarii
        szkolenie w polskiej wersji językowej - dodaj do koszyka
        szkolenie w angielskiej wersji językowej - dodaj do koszyka
  • ocena ryzyka zawodowego
    • zamów ocenę ryzyka zawodowego dla stanowiska pracownika kancelarii
      ocena ryzyka zawodowego zamów teraz

Badania lekarskie

  • wstępne, muszą być zrealizowane zanim pracownik rozpocznie pracę. Zakres badań określa się na podstawie wystawionego przez pracodawcę skierowania na badania,
  • okresowe, które muszą zostać przeprowadzone przez upływem terminu ważności wcześniejszych badań.

Identyfikacja zagrożeń w środowisku pracy

Pracownicy kancelarii w swojej pracy narażeni będą głównie na zagrożenia spowodowane czynnikami fizycznymi, chemicznymi, biologicznymi i psychofizycznymi:

  • fizyczne:
    • potknięcie się,
    • poślizgnięcie się,
    • upadek,
    • skaleczenia i zranienia powstałe w wyniku używania ostrych narzędzi (np. nożyczek),
    • uderzenie w nieruchome elementy środowiska pracy,
    • niedostatecznej jakości oświetlenie,
    • porażenie prądem,
    • pożar,
    • szkodliwe działanie monitorów ekranowych,
    • oparzenia gorącymi płynami.
  • chemiczne:
    • podrażnienia i reakcje alergiczne wywoływane przez użycie chemicznych środków i preparatów do czyszczenia.
  • biologiczne:
    • bakterie,
    • wirusy.
  • psychofizyczne:
    • obciążenie kręgosłupa spowodowane długim siedzeniem,,
    • stres i przemęczenie.

Środki ochrony

  • techniczne:
    • krzesło z możliwością odpowiedniej regulacji,
    • okulary korekcyjne zwiększające komfort pracę przy monitorze ekranowym,
  • organizacyjne:
    • 5 minutowa przerwa po każdej godzinie pracy przy komputerze.

Dokumentacja do pobrania