
Ocena ryzyka zawodowego Pracownik kancelarii
Obowiązki na stanowisku pracy:
- obsługa komputera,
- obsługa klientów,
- prowadzenie dokumentacji kancelarii,
- obsługa urządzeń biurowych ( kserokopiarki, faksy itp.).
Wymagania dla kandydata na stanowisku pracy:
- niezbędne kwalifikacje:
- brak formalnych wytycznych co do kwalifikacji, ważne będą jedynie wymagania stawiane przez pracodawcę:
- ukończenie liceum lub technikum,
- ukończone studia wyższe,
- posiadanie dodatkowych kursów lub uprawnień zgodnych z wymaganiami pracodawcy.
- brak formalnych wytycznych co do kwalifikacji, ważne będą jedynie wymagania stawiane przez pracodawcę:
Środowisko pracy – opis
Pracownicy kancelarii swoją pracę wykonują jedynie w zamkniętych pomieszczeniach (biura). W trakcie wykonywanej pracy używają komputerów oraz innych urządzeń biurowych (faksy, ksera, niszczarki do papieru).
Środowisko pracy – wymagania techniczne:
- natężenie oświetlenia na stanowisku pracy:
- 500 lx wg normy PN-EN 123464,
- pomiary natężenia oświetlenia należy przeprowadzać raz na 5 lat lub po zmianach w otoczeniu pracy ( np remont, modernizacja),
- zamów pomiar teraz, zyskaj spokój i bezpieczeństwo
- bezpieczeństwo elektryczne – pomiary elektryczne:
- czasookres pomiarów raz na 5 lat w pomieszczeniach suchych,
- czasookres pomiarów raz do roku w pomieszczeniach wilgotnych,
- zamów pomiar teraz
- powierzchnia o wielkości co najmniej 2 m² przypadających na każdego z pracowników biura,
- temperatura powietrza w pomieszczeniu nie może być niższa niż 18⁰C,
- wilgotność na stanowisku biurowym wyposażonym w monitor ekranowy nie może być niższa niż 40%.
- stanowisko pracy pracownika kancelarii powinno być wyposażone w:
- krzesło zapewniające wygodne podparcie dla kręgosłupa oraz swobodne dotykanie przez pracownika nogami podłogi, jeśli nie jest to możliwe, to pracownika należy wyposażyć w podnóżek, krzesło musi mieć regulowane podłokietniki tak aby ręce pracownika były na równi z biurkiem,
- biurko, na tyle duże aby ustawiony na nim monitor znajdował się w odległości ok 60 cm od oczu pracownika,
BHP dla stanowiska pracownik kancelarii wymagane działania:
- szkolenie wstępne BHP, które pracownik musi odbyć podczas pierwszego dnia pracy, składa się ono z:
- instruktażu ogólnego,
- instruktażu stanowiskowego,
- zamów szkolenie wstępne BHP online bezpośrednio na naszej platformie:
- szkolenie okresowe BHP:
- pierwszy raz realizowane w przeciągu roku od chwili rozpoczęcia pracy,
- kolejne szkolenia realizowane są w 6 letnich odstępach od poprzedniego szkolenia,
- zamów szkolenie okresowe BHP online dla Pracownika kancelarii
- ocena ryzyka zawodowego
- zamów ocenę ryzyka zawodowego dla stanowiska pracownika kancelarii
Badania lekarskie
- wstępne, muszą być zrealizowane zanim pracownik rozpocznie pracę. Zakres badań określa się na podstawie wystawionego przez pracodawcę skierowania na badania,
- okresowe, które muszą zostać przeprowadzone przez upływem terminu ważności wcześniejszych badań.
Identyfikacja zagrożeń w środowisku pracy
Pracownicy kancelarii w swojej pracy narażeni będą głównie na zagrożenia spowodowane czynnikami fizycznymi, chemicznymi, biologicznymi i psychofizycznymi:
- fizyczne:
- potknięcie się,
- poślizgnięcie się,
- upadek,
- skaleczenia i zranienia powstałe w wyniku używania ostrych narzędzi (np. nożyczek),
- uderzenie w nieruchome elementy środowiska pracy,
- niedostatecznej jakości oświetlenie,
- porażenie prądem,
- pożar,
- szkodliwe działanie monitorów ekranowych,
- oparzenia gorącymi płynami.
- chemiczne:
- podrażnienia i reakcje alergiczne wywoływane przez użycie chemicznych środków i preparatów do czyszczenia.
- biologiczne:
- bakterie,
- wirusy.
- psychofizyczne:
- obciążenie kręgosłupa spowodowane długim siedzeniem,,
- stres i przemęczenie.
Środki ochrony
- techniczne:
- krzesło z możliwością odpowiedniej regulacji,
- okulary korekcyjne zwiększające komfort pracę przy monitorze ekranowym,
- organizacyjne:
- 5 minutowa przerwa po każdej godzinie pracy przy komputerze.
Dokumentacja do pobrania
- Skierowanie na badania wstępne
- Skierowanie na badania okresowe
- Skierowanie na badania kontrolne
- Zarządzenie pracodawcy w sprawie stosowania indywidualnych środków ochrony
- Regulamin gospodarowania środkami ochrony indywidualnej
- Karta Ewidencji wyposażenia
- Zagrożenia na stanowisku pracy i dobór środków ochrony indywidualnej – ochrona oczu
- Oświadczenie – ryzyko zawodowe
- Informacja o substancjach, preparatach, czynnikach lub procesach technologicznych
- Informacja pracodawcy o ryzyku zawodowym związanym z pracą w zakładzie pracy
- Informacja o pracownikach wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy
- Informacja o zapoznaniu się z ryzykiem zawodowym
- Karta badań i pomiarów czynników szkodliwych
- Ocena warunków pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe
- Rejestr czynników szkodliwych dla zdrowia