

Kosmetyczka
Najważniejsze informacje dotyczące stanowiska pracy kosmetyczka. Czasookresy szkoleń, ocena ryzyka zawodowego, niezbędna dokumentacja, czasookresy pomiarów elektrycznych i oświetlenia.
Ocena ryzyka zawodowego Kosmetyczka
Obowiązki na stanowisku pracy
- obsługa klientów,
- doradzanie klientom,
- wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych,
- wykonywanie specjalistycznych zabiegów leczniczych i upiększających dla skóry,
- profesjonalny makijaż,
- rozpoznanie chorób skórnych i skierowanie do właściwego lekarza,
- doradztwo w kwestiach związanych z pielęgnacją urody,
- promocja i sprzedaż kosmetyków,
- dbanie o porządek w salonie kosmetycznym,
- dojazd do klienta (jeśli salon kosmetyczny oferuje takie usługi),
- właściwe czyszczenie i sterylizacja używanych w pracy narzędzi.
Wymagania dla kandydata na stanowisku pracy
- niezbędne kwalifikacje:
- ukończenie technikum lub szkoły zawodowej o profilu kosmetyczka lub,
- ukończenie studiów wyższych na kierunku kosmetologia,
- ukończenie specjalistycznych kursów i szkoleń zgodnie z wymaganiami stawianymi przez pracodawcę.
Środowisko pracy – opis
Głównym środowiskiem pracy dla kosmetyczek będzie przestrzeń gabinetu kosmetycznego. W swojej codziennej pracy kosmetyczki będą miały styczność z różnego rodzaju preparatami i substancjami chemicznymi, a także z różnego rodzaju ostrymi narzędziami (nożyczki, skalpel itd.). W przypadku gdy salon kosmetyczny będzie świadczył usługi w domu klienta, to również dom klienta będzie stawał się środowiskiem pracy.
Środowisko pracy – wymagania techniczne
- natężenie oświetlenia na stanowisku pracy:
- 500 lx wg normy PN-EN 123464,
- pomiary natężenia oświetlenia należy przeprowadzać raz na 5 lat lub po zmianach w otoczeniu pracy ( np remont, modernizacja),
- bezpieczeństwo elektryczne – pomiary elektryczne
- czasookres pomiarów raz na 5 lat w pomieszczeniach suchych,
- czasookres pomiarów raz do roku w pomieszczeniach wilgotnych,
BHP dla stanowiska kosmetyczka wymagane działania:
- szkolenie wstępne BHP, które nowo zatrudnieni pracownicy odbywają pierwszego dnia pracy, składające się z:
- instruktarzu ogólnego,
- instruktarzu stanowiskowego,
- szkolenie okresowe BHP:
- po raz pierwszy tego typu szkolenie pracownik realizuje przed upływem roku od momentu rozpoczęcia pracy,
- kolejne szkolenia okresowe odbywają się w terminach nie przekraczających 5 lat od chwili poprzedniego szkolenia
- ocena ryzyka zawodowego
Badania lekarskie:
- wstępne, które musi odbyć przed przystąpieniem do pracy każdy nowo zatrudniany pracownik, zakres badań przeprowadzonych w trakcie badań wstępnych określa pracodawca wydając skierowanie na badania.
- okresowe, które musi odbyć każdy pracownik, przed upływem ważności poprzedniego orzeczenia lekarskiego o zdolności pracownika do pracy.
Identyfikacja zagrożeń w środowisku pracy
Kosmetyczki w swojej pracy są narażone głównie na negatywnie działanie spowodowane czynnikami: fizycznymi, chemicznymi, psychofizycznymi:
- fizyczne:
-
- potknięcie się,
- poślizgnięcie się,
- upadek,
- uderzenie w nieruchome elementy wyposażania salonu kosmetycznego,
- skaleczenia i zranienia powstałe w wyniku używania ostrych narzędzi,
- porażenie prądem,
- pożar,
- oparzenia,
- promieniowanie lasera,
- wypadki komunikacyjne jeśli salon kosmetyczny oferuje dojazd do klienta.
- chemiczne
- drażniące działanie preparatów i środków czystości,
- reakcje alergiczne spowodowane przez używane w trakcie pracy substancje i środki chemiczne.
- psychofizyczne:
- obciążenie statyczne,
- obciążenia dynamiczne,
- stres i przemęczenie.
Środki ochrony
- techniczne,
- organizacyjne.