Ocena ryzyka zawodowego Kosmetyczka

Obowiązki na stanowisku pracy

  • obsługa klientów,
  • doradzanie klientom,
  • wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych,
  • wykonywanie specjalistycznych zabiegów leczniczych i upiększających dla skóry,
  • profesjonalny makijaż,
  • rozpoznanie chorób skórnych i skierowanie do właściwego lekarza,
  • doradztwo w kwestiach związanych z pielęgnacją urody,
  • promocja i sprzedaż kosmetyków,
  • dbanie o porządek w salonie kosmetycznym,
  • dojazd do klienta (jeśli salon kosmetyczny oferuje takie usługi),
  • właściwe czyszczenie i sterylizacja używanych w pracy narzędzi.

Wymagania dla kandydata na stanowisku pracy

  • niezbędne kwalifikacje:
    • ukończenie technikum lub szkoły zawodowej o profilu kosmetyczka lub,
    • ukończenie studiów wyższych na kierunku kosmetologia,
      • ukończenie specjalistycznych kursów i szkoleń zgodnie z wymaganiami stawianymi przez pracodawcę.

Środowisko pracy – opis

Głównym środowiskiem pracy dla kosmetyczek będzie przestrzeń gabinetu kosmetycznego. W swojej codziennej pracy kosmetyczki będą miały styczność z różnego rodzaju preparatami i substancjami chemicznymi, a także z różnego rodzaju ostrymi narzędziami (nożyczki, skalpel itd.). W przypadku gdy salon kosmetyczny będzie świadczył usługi w domu klienta, to również dom klienta będzie stawał się środowiskiem pracy. 

Środowisko pracy – wymagania techniczne

  • natężenie oświetlenia na stanowisku pracy:
    • 500 lx wg normy PN-EN 123464,
    • pomiary natężenia oświetlenia należy przeprowadzać  raz na 5 lat lub po zmianach w otoczeniu pracy ( np remont, modernizacja),
  • bezpieczeństwo elektryczne – pomiary elektryczne
    • czasookres pomiarów raz na 5 lat w pomieszczeniach suchych,
    • czasookres pomiarów raz do roku w pomieszczeniach wilgotnych,

BHP dla stanowiska kosmetyczka wymagane działania:

  • szkolenie wstępne BHP, które nowo zatrudnieni pracownicy odbywają pierwszego dnia pracy, składające się z:
    • instruktarzu ogólnego,
    • instruktarzu stanowiskowego,
  •  szkolenie okresowe BHP:
    • po raz pierwszy tego typu szkolenie pracownik realizuje przed upływem roku od momentu rozpoczęcia pracy,  
    • kolejne szkolenia okresowe odbywają się w terminach nie przekraczających 5 lat od chwili poprzedniego szkolenia
  • ocena ryzyka zawodowego

Badania lekarskie:

  • wstępne, które musi odbyć przed przystąpieniem do pracy każdy nowo zatrudniany pracownik, zakres badań przeprowadzonych w trakcie badań wstępnych określa pracodawca wydając skierowanie na  badania.
  • okresowe, które musi odbyć każdy pracownik, przed upływem ważności poprzedniego orzeczenia lekarskiego o zdolności pracownika do pracy.

Identyfikacja zagrożeń w środowisku pracy

Kosmetyczki w swojej pracy są narażone głównie na negatywnie działanie spowodowane czynnikami: fizycznymi, chemicznymi, psychofizycznymi:

  • fizyczne:
    • potknięcie się,
    • poślizgnięcie się,
    • upadek,
    • uderzenie w nieruchome elementy wyposażania salonu kosmetycznego,
    • skaleczenia i zranienia powstałe w wyniku używania ostrych narzędzi,
    • porażenie prądem,
    • pożar,
    • oparzenia,
    • promieniowanie lasera,
    • wypadki komunikacyjne jeśli salon kosmetyczny oferuje dojazd do klienta.

 

  • chemiczne
    • drażniące działanie preparatów i środków czystości,
    • reakcje alergiczne spowodowane przez używane w trakcie pracy substancje i środki chemiczne.

 

  • psychofizyczne:
    • obciążenie statyczne,
    • obciążenia dynamiczne,
    • stres i przemęczenie.

Środki ochrony

  • techniczne,
  • organizacyjne.